X

Vejos traktorių transmisijos. Kuom jos skiriasi?

08.02 2016 12:09

Pavarų dėžių palyginimas

Be abejo, esate pastebėję, kad dviejų iš pažiūros vienodų traktoriukų kainų skirtumas gali būti didžiulis. Pasidomėjus paaiškėja, kad variklio galia tokia pat, pjovimo plotis – taip pat, net ir gamintojas – vienas ir tas pats. Kodėl tuomet toks skirtumas?

Reikalas iš tikrųjų labai paprastas: viena iš svarbiausių traktoriaus dalių yra pavara. Variklio užduotis paprastai tėra sukti dirželį. Varančioji ašis, tiksliau, transmisija turi daugiau užduočių. Jai tenka traktoriuką judinti pirmyn ir atgal, atlaikyti krūvį ir kuo tiksliau pildyti šeimininko komandas.
Dabar rinkoje yra keturių tipų pavarų transmisijų. Viena iš paprastesnių ir patvaresnių – paprasta rankinė  pavarų dėžė.

Rankinė pavarų dėžė

Vejos traktoriukų rankinė pavarų dėžė yra kiek savotiška. Naudojant šią pavarų dėžę reikia elgtis protingai ir suprasti, kuo ji skiriasi nuo automobilio pavarų dėžės. Kadangi vejos traktoriukas neturi atskiros sankabos, su šia pavarų dėže keičiant pavaras, traktoriuką reikia visiškai sustabdyti. Trumpai tariant, tai yra greičiau jau pasirinktu greičiu judanti galinė ašis nei pavarų dėžė. Jeigu su tokia pavarų dėže pavaras keisite važiuodami (tai tikrai įmanoma), reikia turėti omenyje, kad remonto ilgai laukti neteks. Paprastai sugenda tokių pavarų dėžių perjungimo svirtys, kurių komplektas kainuoja apie 50–60 eurų. Dar reikia įskaičiuoti darbų kainą ir tikėtis, kad nesugedo visa kita. Jeigu pageidaujate traktoriuko greitį keisti palaipsniui, geriau jau sumokėkite daugiau ir įsigykite traktoriuką su kitokia pavarų transmisija. Jeigu norite kiek įmanoma pigesnio ir gerai veikiančio traktoriuko, tuomet šis pasirinkimas yra geras.

Variatorinė pavara

Bepakopė variatoriaus transmisija yra įtaisas, kuris padeda traktoriuko greitį keisti tolygiai ir patogiai. Svarbiausios variatoriaus detalės yra dirželis ir sudvejintas skriemulys su paslankia vidurine dalimi. Ji, vaizdžiai tariant, keičia skriemulių "dydį". Kinta smagračio griovelio gylis – tai reiškia, kad gali būti keičiama vieta, kurioje yra dirželis. Esant mažam greičiui, dirželis varančiajame skriemulyje yra visai griovelio "dugne" (sukasi mažu spinduliu), o pavarų dėžės pusėje – visiškai skriemulio griovelio "paviršiuje" (sukasi dideliu spinduliu). Greitis maksimalus - viskas atvirkščiai: skriemulyje arčiau variklio dirželis išstumiamas į išorinį kraštą ir dėl to arčiau pavarų dėžės esančio smagračio dirželis visiškai įtraukiamas į griovelį. Žr. nuotrauką: 

Jei transmisija su valdomu variatoriumi, reikia įjungti priekinę arba galinę pavarą ir spausti pedalą. Spaudžiant pedalą dirželis įtempiamas: kuo daugiau spaudžiate pedalą, tuo daugiau dirželis juda į kitą padėtį, o atleidus pedalą – atgal.

Hidrostatinė transmisija

Trečiasis paplitęs tipas yra hidraulinė (hidrostatinė) transmisija. Kai įrengta tokia pavarų dėžė, dirželis paprastai tiesiai iš variklio eina į ją, kaip ir rankinėje pavarų dėžėje, bet skiriasi dėžės konstrukcija. Pavaros greitis reguliuojamas hidrauliniais siurbliais. Kuo didesnis slėgis, tuo didesnis greitis. Šių pavarų dėžių pranašumas – greitį galima tolygiai keisti pedalu arba svirtimi, o atskiros pavarų perjungimo galimybės nėra. Tokių pavarų dėžių problema yra tai, kad su jomis reikia dirbti labai atsargiai – nepatartina vežti sunkesnių nei numatyta daiktų. Taip pat rekomenduojama reguliariai keisti alyvą. Dažnai to atskirai nereikalaujama, bet alyvos keitimas žalos tikrai nedaro. Ne kartą teko matyti sugedusį tokios pavarų dėžės hidraulinio siurblio guolį. Neretai net nėra galimybės įsigyti atsarginių dalių ir tenka keisti visą pavarų dėžę. Tai gali kainuoti 500 eurų ar net daugiau.

Fiksuotas variatorius

Paskutinis pavarų dėžės variantas – savotiškas variatoriaus ir rankinės pavarų dėžės hibridas. Tai vadinama Transmatic transmisija. Šiuo atveju galima rinktis tarp dviejų sistemų lankstumo. Viena vertus, tai rankinės pavarų dėžės patvarumas ir didesnė maksimali apkrova, kita vertus, naudojant variatoriaus transmisiją kiekviena pavara galima keisti važiavimo greitį. Jeigu įjungsite pirmą rankinės pavarų dėžės pavarą ir pradėsite judėti, traktoriukas visą laiką važiuos vienodu greičiu. Transmatic suteikia galimybę akceleratoriumi didinti traktoriaus greitį važiuojant ta pačia pavara.

Sunku pasakyti, kuris sprendimas yra geriausias ir kuris prasčiausias. Bendra taisyklė tokia – reikėtų rinktis tą transmisiją, kuri Jums atrodo patogi naudoti. Jeigu pageidaujate patogesnio manevravimo, rinkitės hidraulinę pavarų dėžę, jeigu ieškote nebrangios, patvarios ir galingos transmisijos, rekomenduoju rinktis Transmatic. Jeigu traktoriuką naudosite protingai, ji tarnaus ilgus metus.

Naujienos

Visos Naujienos
 
Klauskite eksperto!
Ära vajuta